Priozersk – Käkisalmi

Dima

Vo jeesus mikä seikkailu. Ensimmäinen lyhyt reitti kulki Vuoksan yli. Katsottiin Google Mapista, Navigaattorista ja paperikartasta, että tie tosiaan kulkee Vuoksan yli. Paikan päällä asia ei ollut niin. Takaisin ja katsottiin toinen reitti. Sekin meni umpikujaan. Joutui vielä peruuttamaan 600 metria umpeen kasvanutta metsätietä pitkin. Tälläisten monen kymmenien kilometrien ja ajan tuhlailujen jälkeen päätettiin ajaa lähimmälle valtaväylälle ja sitä kautta lähemmäs määränpäätä. Ei, ei ja ei. Ei voi paperikarttaankaan luottaa. Olemattomat tai ajokelvottomat tiet joka paikassa. Sitten eräänä hetkenä jolloin seistiin keskellä metsäristeystä tutkimassa karttaa, ajoi ohi paikallinen nainen citymaasturilla ja pysähtyi kysymään onko ongelmia. Oli onni, hän opasti meidät suoraan suurimmalle valtaväylälle. Siitä pitkin ajaessa kokeilimme useita risteyksiä, jotka veisivät meidät niin kovasti haluamaamme alueelle. Mutta missään tilanteessa ollut sopivia teitä. Taas tuhlattu kilsat ja aikaa. Päätimme luopua ajatuksesta ja ruveta etsimään sopiva leiriytymispaikka. Matkalla huomasimme oudohkon kyltin kirkosta Vuoksan päällä. Ihmettelimme, mitä kyltti oikein yritti kertoa, kun ei ollut viitetta mihinkään. Vieressä oli mäen ylimenevä pahan näköinen metsätie. Otimme riskin ja ajoimme huipulle ja hämmästyimme nähtyämmekeskelä jokea olevan pienen kirkon. Ensimmäinen kirkko reissussamme!
Jatkoimme leiriytymisalueen etsintää. Tavoitteena oli löytää joku rauhallinen paikka rannalla. Oli vaikea löytää avointa rantaa, kun rikkaat uusvenäläiset ovat valtaneet kaikki rannikkot ja rakentaneet omakotitalojaan isoineen aitaineen. Ei päässyt rannalle. Priozerskiin saavuttuamme huomasimme ennen joen siltaa toisen tien menevät rantaa pitkin. Lähdimme ajamaan sitä pitkin. Löysimme paikan lähellä joen yli menevää kävelysiltaa. Tämä oli hyvä paikka. Emme tehneet ruokaa, vaan painuimme suoraan nukkumaan.

Että näin. Hyvää yötä, huomenna jännitetään lisää.

P.S. Tämän päivän metsäseikkailun aikana oli mahdotonta kirjoittaa mitään blogiin, knun auto heilui ja hyppii miten sattuu. Seuraavalla kerralla tänne tullaan jollain maasturilla, vaikka Lada Nivalla. Sellaisen voisi hommata kakkosautoksi 😉

2 thoughts on “Priozersk – Käkisalmi

1. Hei, tyypit on Räisälässä. Siellä on ainakin Luterilainen ja Ortodoksikirkko, muistomerkki ja entinen hautausmaa.

Ois pitäny antaa teille yks tällanen kartta mukaan matkaan…

2. Jahas, kohti Vuoksenrantaa. Siellä on tiilikirkko, jota Suomalaiset on kunnostanu lähiaikoina. Ja sinne etelämpään (tie etelään Vuoksenrannasta noin 10 km) Kaskiselälle on rakennettu myös puinen metodistikirkko, jota kait myös on kunnostettu.